H A _ R E M É N Y T E L E N N E K _ T Ű N I K _ I S...

BLOG QUIJOTE

RÉMSÉG MISKA A VÍGSZÍNHÁZBAN

Ízléstelen, humortalan "modernizálás"

2020. május 22. - Blog Quijote

2020. március 16

Életemben először fordult elő, hogy otthagytam, pontosabban a feleségemmel az első szünetben otthagytunk egy színházi előadást (Mágnás Miska). Mások még addig sem bírták, mint mi: két hölgy már akkor felállt és kisurrant, amikor az első "modernizált" kitétel elhangzott, azaz, amikor a falusiakkal normálisan viselkedő grófkisasszonyt, az úri vagy inkább urizáló társaság szocialistának és liberálisnak titulálta.

A színházaknak bevételre van szükségük. Ez rendben is lenne. A MÁGNÁS MISKA címmel nyilván eleve sok embert lehet becsábítani a színházba, pláne hogy az előzetes ígéretek szerint a darab az átdolgozás révén a mai korról, az újgazdagokról, parvenükről (is) szól. Ez is rendben lenne. De... ezeket az ígéreteket illene betartani. Márpedig a Vígszínház ez esetben nem tudta vagy akarta sem híven megőrizni a mű eredeti kedves-pajkos jellegét-báját, sem pedig találó korrajzot alkotni napjaink úrhatnám és arrogáns, bárdolatlan politikai-gazdasági elitjéről.

Egy darab átdolgozásához, korszerűsítéséhez minimum két dolog kellene: egyrészt a napi közhelyeknél mélyebb tudás, másrészt tehetség. Akik ezt a művet "aktualizálták" egyikkel sem rendelkeztek. Az még messze nem korrajz, hogy a vasútépítés helyett Vadászati Világkiállítást emlegetnek, hogy a szereplőket hülye ruhákba öltöztetik, hogy néhány trágár kifejezést ordibálnak, hogy a hangosbeszélőn kérik a helikopter-leszálló szabadon hagyását,...

Humorizálnia sem kellene annak, akinek semmi humora nincs! Az ugyanis nem humor, hogy Miska a lány lába elé dob egy klíma-berendezést, miközben azt mondja, hogy "hűtsd le magad!". De nem humor a már említett trágárkodás sem, bár kétségtelen, hogy a nézők egy része egy "bassza meg!" hallatán kuncog kicsit. A nagyérdemű hökkenten kuncog akkor is, amikor cigányoznak a színpadon (mert ugye a legkoszosabb, legpimaszabb lovász csak cigány lehet). Ez nem vicces, ez ordenáré.

Az eredeti darab kedvességét is sikerült kigyomlálni és értelmetlen-funkciótlan öncélúskodással helyettesíteni. Minek kell például Miska-gyereknek előbb két piszoárt, majd három wc-csészét a színpadra cipelnie? Pláne, hogy előbb már kiderült, hogy ő koszos, pimasz, (cigány?) lovász, nem pedig építőmunkás...

Mindezt a borzalmat fokozza némely színészek (?) kifejezetten dilettáns játéka. A Baracs mérnököt játszó fiatalember például olyan életszerűen és akkora átéléssel vallott szerelmet, mint ahogy egy ijedt kisdiák az irodalomórán intonálja valamelyik ókori költőt.

Összességében az egész borzalmas volt.

Bár azóta is nézem-látom, hogy az előadás teltházakkal megy, óva intek mindenkit, hogy jegyet váltson a darabra. Kidobott pénz!